Wat kost een verzekering voor een elektrische fiets?

Inhoudsopgave
Aan een goede elektrische fiets hangt doorgaans een wat hoger prijskaartje. Voor veel mensen reden genoeg om hun nieuwe (of tweedehands) aanwinst te verzekeren. De meeste eigenaren van een e-bike doen dit vanwege het risico op diefstal. Alleen al in 2020 werden daar meer dan 18.000 aangiften van gedaan. Onthoud dat een fietsverzekering, net als een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor een elektrische fiets niet verplicht is. Vraag jezelf af wat het risico op diefstal of schade is en of je een verzekering noodzakelijk acht.

Een aflopende of doorlopende verzekering


Een verzekering voor een elektrische fiets kan een korte (aflopende) verzekering betreffen, maar ook een doorlopende verzekering. In het eerste geval bepaal je vooraf de definitieve verzekeringsperiode en betaal je de hele premie in één keer. Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten. Alhoewel er tussen verzekeraars duidelijke verschillen bestaan, bepalen zij de premiehoogte voornamelijk op basis van de prijs van de fiets. Ook je woonplaats speelt een rol.

Soorten verzekeringen en aanvullende mogelijkheden


Uiteraard ziet niet elke verzekering voor elektrische fietsen er hetzelfde uit. Meestal bestaat het onderscheid tussen een schade- en een diefstalverzekering. Ook een combinatie is mogelijk. Net als bij auto’s kun je ook een verzekering voor elektrische fietsen uitbreiden met aanvullende opties. Zo kun je denken aan de pechhulp verzekering. Mocht je onderweg een probleem krijgen met je elektrische fiets en is reparatie nodig, dan wordt dit gedekt. Sommige eigenaren van een elektrische fiets kiezen tevens voor een ongevallendekking.

Voorwaarden


Op één punt bestaat er tussen alle verzekeraars een overeenkomst: een voorwaarde voor het kunnen afsluiten van een verzekering voor je elektrische fiets is het bezitten van kwalitatief hoogwaardige sloten. Dit gaat specifiek om ART-gekeurde sloten van ten minste categorie 2. Wordt je fiets gesloten, dan moet je kunnen aantonen dat je twee sleutels in je bezit hebt, om te bewijzen dat je elektrische fiets daadwerkelijk op slot stond. Eén van die twee sleutels moet dan ook nog eens duidelijke gebruikssporen vertonen.